سود و زیان

سرویس گزارش‌دهی سود و زیان (PNL – Profit and Loss Statement) مقادیر سود و زیان حساب کاربری را در پایان هر روز محاسبه کرده و بصورت نمودارهای تحلیلی نمایش می‌دهد. این سرویس و اطلاعات آن ابزار مهمی در تحلیل عملکرد معاملات کاربر و استراتژی‌های معاملاتی محسوب می‌شود.

سرویس سود و زیان آریومکس گزارش کاملی از جزئیات سود و زیان در حساب کاربری را به تفکیک روز، هفته و ماه ارائه می‌دهد و مجموع سود و زیاد در واحد تومان را محاسبه و نمایش می‌دهد. همچنین می‌توان بازه‌ها زمانی را بصورت دلخواه نیز انتخاب نمود.

نکات مهم:

  • در این سرویس، کلیه محاسبات قیمت و دارایی‌های معادل به تومان، بر مبنای قیمت‌های موجود در آریومکس انجام می‌پذیرد. بنابراین این محاسبات تقریبی بوده و ممکن است با محاسباتی که بر مبنای قیمت در سایر پلتفرم‌های مالی انجام می‌گیرد، متفاوت باشد.
  • دارایی‌ مجموع نمایش داده شده امروز در واحد تومان و تتر بصورت آنی و بر اساس قیمت همان لحظه محاسبه می‌شود. بنابراین می‌تواند با تغییرات قیمت، مجموع محاسبه شده نیز تغییر یابد.
  • به دلیل وجود همبستگی (Correlation) نسبی در قیمت بیتکوین و سایر رمزارزهای موجود، با افت قیمت بیتکوین ممکن است مجموع دارایی‌های نمایش داده شده هم با کاهش مواجه شود.
  • این سرویس برای تمامی کاربران فعال بوده و نیازی به فعال‌سازی اولیه نیست.
  • در این سرویس اعداد منفی با رنگ قرمز به عنوان زیان و اعداد مثبت با رنگ سبز به عنوان سود نمایش داده می‌شوند.
  • واحد محاسبه سود و زیان به تومان است.
  • محاسبات انجام شده در این سرویس بر اساس پروتکل‌های موجود در سایر پلتفرم‌های بین‌المللی انجام گرفته و تمامی اصطلاحات و فرمول‌ها، مطابق با استانداردهای بازارهای مالی جهانی است.

تعاریف و فرمول‌های مربوطه

نکته: توجه داشته باشید که واریز یا برداشت یک دارایی نباید تاثیری در سود و زیان و عملکرد معاملاتی داشته باشد بنابراین محاسبات به گونه‌ای انجام می‌شود که واریزها بصورت سود یا برداشت‌ها بصورت زیان در نظر گرفته نشوند و فقط معاملات کاربر به عنوان مبنای محاسبه سود و زیان در نظر گرفته می‌شوند.

گردش خالص (Net flow)

گردش خالص برابر با تفاضل مجموع واریزها و خریدها با مجموع برداشت‌ها و فروش‌هاست. واحد این مقدار به تومان است.

Netflow = [Sum(Deposit) + Sum(Buy_trades)] – [Sum(Withdraw) + Sum(Sell_trades)]

  • کلیه واحد‌ها به تومان خواهد بود. پس اگر برداشت بیتکوین به اندازه ۰.۵ باشد این مقدار نخست به تومان معادل‌سازی شده و در فرمول فوق جاگذاری خواهد شد.

سود و زیان روزانه (Profit and Loss – PNL)

سود و زیان در بازه‌ یک روزه است. به عنوان مثال مجموع دارایی‌ها به تومان در ابتدای روز ۱۰۰ تومان و در انتهای روز بدون واریز و برداشت ۱۲۰ تومان باشد سود و زیان روزانه ۲۰ تومان خواهد بود.

فرمول نهایی محاسبه سود و زیان با در نظر گرفتن واریز‌ها و برداشت‌ها بصورت زیر خواهد بود:
EndingAsset: مجموع دارایی‌های رمزارزی به تومان در انتهای روز
BeginningAsset: مجموع دارایی‌های رمزارزی به تومان در ابتدای روز

Today’s PNL = EndingAsset – BeginningAsset – Netflow

  • توجه داشته باشید که میزان PNL به واریز‌ها و برداشت‌ها وابسته نخواهد بود و این فرمول صرفا میزان کارایی‌ معاملات را محاسبه می‌کند.
  • واحد PNL به تومان خواهد بود و می‌تواند مثبت یا منفی (سود یا زیان) باشد.
  • مجموع دارایی‌ها شامل دارایی تومان نخواهد بود بنابراین کلیه رمزارزها به قیمت روز به تومان معادل‌سازی شده و فقط معادل آن به عنوان مجموع در فرمول نهایی گنجانده می‌شود.

سود و زیان تجمیعی (Cumulative PNL)

سود و زیان تجمیعی میزان PNL محاسبه شده برای یک دوره زمانی بیش از یک روز است و فرمول محاسبه دقیقا برابر با فرمول PNL بوده با این تفاوت که بازه‌ی انتهایی، انتهای همان روز نیست و در نتیجه کلیه پارامترها بر مبنای همین بازه‌ زمانی محاسبه می‌شوند.

درصد سود و زیان تجمیعی (%Cumulative PNL)

این مقدار، میزان تغییرات سود و زیان تجمیعی نسبت به مجموع کل دارایی‌ها در ابتدای دوره است. واحد این پارامتر به درصد خواهد بود.

Cumulative PNL(%) = Cumulative PNL / BeginningAsset + Netflow

توزیع دارایی‌ها (درصد)

این مقادیر نشان دهنده سهم هر دارایی به درصد نسبت به کل دارایی‌های موجود است. به عبارتی اگر میزان بیتکوین موجود در کیف پول معادل ۱۰۰۰ تومان و اتریوم معادل ۲۵۰ تومان باشد سهم بیتکوین ۸۰ درصد و سهم اتریوم ۲۰ درصد خواهد بود.

مجموع دارایی‌ها

مجموع معادل کل دارایی‌های کیف پول به تومان است. در محاسبات مربوطه، معادل تومان هر رمزارز بر اساس قیمت رمزارز در بازار آریومکس محاسبه شده است.

مثال:

قیمت هم‌اکنون بیتکوین ۱۰۰۰ تومان و موجودی بیتکوین کاربر ۰.۵ بیتکوین است. پس از چهار روز که قیمت بیتکوین ۱۲۰۰ تومان است کاربر ۰.۵ بیتکوین دیگر واریز کرده و اقدام به فروش تمامی ۱ بیتکوین خود می‌نماید. میزان سود و زیان در روز چهارم ۱۰۰ تومان خواهد بود:
BeginningAsset = 0.5 * 1000 = 500 IRT
EndingAsset = 0 IRT
Sum(Buy_Trades) = 0 IRT
Sum(Sell_Trades) = 1 * 1200 = 1200 IRT
Sum(Deposit) = 0.5 * 1200 = 600 IRT
Sum(Withdraw) = 0 IRT
Netflow = (600 + 0) – (0 + 1200) = -600 IRT
Cumulative PNL = 0 – 500 – (-600) = 100 IRT

توجه داشته باشید که مقدار معادل دارایی‌ها (EndingAsset) در انتهای روز چهارم صفر است چون کاربر دارایی‌ بصورت رمزارز نداشته و تنها دارایی موجود تومان است در نتیجه معادل دارایی رمزرارزی صفر خواهد بود.

جهت مشاهده سود و زیان

در نسخه اپلیکیشن:

پس از ورود به حساب کاربری از قسمت تنظیمات روی گزینه سود و زیان، کلیک نمایید.

در نسخه دسکتاپ:

پس از ورود به حساب کاربری، در نوار بالای صفحه گزینه سود و زیان را انتخاب کنید